Πέμπτη, 18 Μαΐου 2017

Κόμβος Κ16, άλλο ένα έργο με ασαφές χρονοδιάγραμμα. Στους 120 ανέρχονται οι νεκροί τα τελευταία 20 χρόνια στην περιοχή.



Εισήγηση της Δέσποινας Χαραλαμπίδου στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης  για το θέμα της μη ολοκλήρωσης του ανισόπεδου κόμβου Κ 16 :

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι των φορέων

Έχει επανειλημμένα ζητηθεί στα συλλογικά όργανα της ΠΚΜ, να πραγματοποιηθεί, με ευθύνη της Διοίκησης, εκτενής συζήτηση για το θέμα της ολοκλήρωσης του ανισόπεδου κόμβου Κ16 .Τα πέντε μέλη της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης που χρησιμοποιήσαμε τη δυνατότητα μέσω του κανονισμού λειτουργίας του σχετικού άρθρου, επιθυμούμε να γίνει σήμερα μία γόνιμη συζήτηση για το πρόβλημα της μη ολοκλήρωσης του ανισόπεδου κόμβου και να αναζητηθούν συλλογικά ευθύνες αλλά και λύσεις. Για τον λόγο αυτό αιτηθήκαμε να καλεστούν στη σημερινή διαδικασία και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς αλλά και οι ομάδες των πολιτών που θίγονται από τη μη ολοκλήρωση του Κ16.

Ο ανισόπεδος κόμβος Κ16 είχε  προϋπολογισμό 52,6 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ Κεντρικής Μακεδονίας. Περιλαμβάνει τρείς γέφυρες, δεκάδες χιλιόμετρα δρόμων, παράπλευρο οδικό δίκτυο 10,5 χιλ., βελτιώσεις βατότητας του άξονα ΠΑΘΕ( Πατρών-Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Ευζώνων) και της εσωτερικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, εξυπηρετώντας τη σύνδεση του βασικού οδικού  δικτύου της Κεντρικής Μακεδονίας με ορισμένες από τις σημαντικότερες υποδομές, αλλά και το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα συνδέει την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης ,την Εγνατία Οδό, τον ΠΑΘΕ, τη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, όλες τις κινήσεις του Καλοχωρίου και μεγάλου μέρους του Δήμου Δέλτα, τη ΒΙΠΕΘ Σίνδου, το λιμάνι, τη Λαχαναγορά, το βιοτεχνικό Πάρκο Καλοχωρίου, τις υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών ( Β΄ ΚΤΕΟ ) κ.α. Παράλληλα δε με την κατασκευή του Κ16 , ο αρχικός σχεδιασμός περιελάμβανε και την αναδιαμόρφωση  της οδού Πόντου ,ώστε να περνά πάνω από την περιφερειακή οδό και προσβάσεις στην εσωτερική περιφερειακή και τις παρόδιες εγκαταστάσεις.

Ενώ το συγκεκριμένο έργο υπάρχει στα χαρτιά από τη δεκαετία του 1960, οι καθυστερήσεις για την κατασκευή του Κ16 υπολογίζονται σε δύο δεκαετίες. Τα τελευταία χρόνια ( συγκεκριμένα το 2011 και με αναπροσαρμοσμένο τον προϋπολογισμό στα 90 περίπου εκατομμύρια ευρώ  ) γίνεται η πρώτη σοβαρή προσπάθεια κατασκευής του και σύμφωνα με την μελέτη, η παράδοσή του θα γίνονταν το 2015.

Τη σπουδαιότητα ολοκλήρωσης του  έργου καταδεικνύουν τα πολλά τροχαία ατυχήματα που έχουν γίνει στην περιοχή , με  120 νεκρούς τα τελευταία 20 χρόνια. Η περιοχή αποτελεί σημείο καθημερινού μποτιλιαρίσματος γιατί δέχεται διέλευση από μεγάλο αριθμό βαρέων οχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης κατασκευής του έργου, με την ολοκλήρωση του Κ16, θα μειωθούν οι κυκλοφοριακοί φόρτοι κατά 37%, θα μειωθούν οι ρύποι κατά 60% ενώ θα μειωθούν και οι χρονοαποστάσεις από 8 έως 10 λεπτά. Με δεδομένο δε το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη περιοχή δραστηριοποιούνται εκατοντάδες επιχειρήσεις με αντικείμενο τις μεταφορές, τη μεταποίηση, το εμπόριο και τις υπηρεσίες και απασχολούνται σε αυτές χιλιάδες εργαζόμενοι , είναι κατανοητή σε όλους μας η ανάγκη γρήγορης αλλά ορθής ολοκλήρωσης του έργου.


Σύμφωνα με τις έως τώρα ανακοινώσεις , φαίνεται να έχει μείνει ανολοκλήρωτο μόνον το 10% του συνολικού έργου. Όποιος όμως ζει ή εργάζεται ή διέρχεται από τη περιοχή , διαπιστώνει και με γυμνό μάτι , ότι η κυκλοφοριακή ασφυξία συνεχίζει να υπάρχει όπως ακριβώς εδώ και 10 χρόνια, οι ρύποι συνεχίσουν να επιβαρύνουν τη δυτική πλευρά της πόλης με τον ίδιο ρυθμό , ότι οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην περιοχή συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν πολλαπλά προβλήματα και κυρίως χάνονται ανθρώπινες ζωές .

Το γεγονός δε ότι  χρονικά  φαίνεται   να μετατίθεται η ολοκληρωτική παράδοση του Κ16 στο 2022 ,μας οδήγησε στη σημερινή διαδικασία, στην οποία θέλουμε να πάρουμε απαντήσεις από την Διοίκηση, από τους εμπλεκόμενους φορείς και κυρίως να αναζητήσουμε από κοινού λύσεις αλλά και να καταλογίσουμε  και τις ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση.

Ερώτημα 1ο:Οικονομικές αιτιάσεις της αναδόχου εταιρίας.

Η  ανάδοχος εταιρία ζήτησε την διάλυση της σύμβασης λόγω παρέλευσης της οριακής προθεσμίας ολοκλήρωσης του έργου. Και καταλογίζει ευθύνες στη υπηρεσία για τη μη ολοκλήρωση των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων για την εκτέλεση των απαιτούμενων εργασιών. Ουσιαστικά σήμερα το έργο βρίσκεται στον αέρα, στα χέρια του εργολάβου, ο οποίος προσπαθεί να επιβάλλει τους όρους του. Ο εργολάβος ήξερε πολύ καλά ότι θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένα έτος για την ολοκλήρωση του έργου, δεν ζήτησε παράταση και έφτασε την κατάσταση προ τετελεσμένου. Επικαλείται τώρα ότι οι παρατάσεις δόθηκαν με ευθύνη της υπηρεσίας, ήταν όμως εν γνώσει του , όταν υπέγραφε την σύμβαση ότι οι απαλλοτριώσεις δεν είχαν ολοκληρωθεί. Το γεγονός αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο ανάδοχος θα επιτύχει προφανώς να του καταβληθεί αποζημίωση ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ και φυσικά το δημόσιο να του τα καταβάλει, όπως ακριβώς είχε πράξει και στο παρελθόν, που με έγκριση της Διεύθυνσης Τεχνικών έργων , είχε αιτηθεί και αποζημιώθηκε με το ίδιο ακριβώς ποσό, εξαιτίας και πάλι των καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις ( υπόθεση για την οποία ο εισαγγελέας διαφθοράς είχε επιληφθεί και άσκησε ποινική δίωξη κατά του τότε Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικώς Έργων ).

Ερώτημα 2ο: Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας-ΕΥΑΘ Α.Ε. : Ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και πότε?
Συμπληρώνονται 2 χρόνια από τότε που καταστράφηκαν οι αγωγοί της ΕΥΑΘ (λόγω κατασκευής επ' αυτών πασσάλων θεμελίωσης βάθρου του κόμβου Κ16). Σε ποιες ενέργειες έχει προχωρήσει  η  Περιφέρεια ΚΜ για την μετατόπιση των  δύο (2) αγωγών ακαθάρτων (ένας καταθλιπτικός και ένας βαρύτητας), για την :
  • ολοκλήρωση και έγκριση της μελέτης μετατόπισης των αγωγών
  • χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου μετατόπισης των αγωγών.

Η  μελέτη μετατόπισης θα έπρεπε να εκπονηθεί από την Περιφέρεια ΚΜ καθώς το φυσικό αντικείμενο του έργου μετατόπισης των αγωγών είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το έργο κατασκευής του ανισόπεδου κόμβου Κ16, ενώ ιδιαίτερα στο τμήμα που βρίσκεται εντός δρόμων υπό κατασκευή, θα πρέπει η μετατόπιση να έχει προηγηθεί των έργων οδοποιίας.

Η μετατόπιση των αγωγών καθίσταται μέρα με τη μέρα εξαιρετικά δύσκολη, λόγω της επικείμενης ολοκλήρωσης των έργων του κόμβου Κ16.

Τα δίκτυα αυτά    αποτελούν   τα   ακροτελεύτια   έργα   ενός   συστήματος   υδραυλικών  έργων   μεταφοράς   των ακαθάρτων μίας ευρύτερης περιοχής της νοτιοδυτικής Θεσσαλονίκης (χαμηλές περιοχές), το οποίο σήμερα υπολειτουργεί οδηγώντας τα ύδατα στον Δενδροπόταμο.

Ερώτημα 3ο: Σύνδεση του Λιμανιού με την ΠΑΘΕ και ευθύνες της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε.:

Θα συμφωνήσουν επιτέλους οι εμπλεκόμενοι φορείς να αντιμετωπίσουν ως αυτόνομο έργο που έχει ιδιαίτερη βαρύτητα την σύνδεση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ ? Θα προχωρήσουν και θα επιταχύνουν τις διαδικασίες μελετών, δημοπράτησης και κατασκευής της αερογέφυρας που χάσκει ξεχασμένη ?
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της «Εγνατία Οδός ΑΕ» η σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης (ΠΑΘΕ) θα ολοκληρωθεί σε περίπου δυόμιση χρόνια, παρότι το τμήμα που απομένει είναι μήκους 800 μέτρων.
Όπως τόνισε ο κ. Αντωνούδης, σε δηλώσεις του λίγες μέρες πρίν, «σε οχτώ μήνες θα δημοπρατηθεί το έργο και η κατασκευή του θα χρειαστεί άλλο ενάμιση χρόνο. Συνολικά δηλαδή σε δυόμιση χρόνια θα παραδοθεί σε χρήση».
Ενώ ο  κ. Τζιτζικώστας δήλωσε επίσης λίγες μέρες πρίν ότι «από αστοχίες, έχουμε σήμερα έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, που δεν χρησιμοποιείται και δεν συνδέεται απευθείας το λιμάνι με τον άξονα ΠΑΘΕ. Θα πρέπει να περιμένουμε άλλα δυόμιση χρόνια για να τελειώσουν οι εργασίες, με ένα ρεαλιστικό χρόνο παράδοσης το τέλος του 2018».
Μπορεί κάποιος από την Διοίκηση επιτέλους να μας απαντήσει υπεύθυνα ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα περαίωσης του συγκεκριμένου έργου ?

Επίλογος: Επειδή το συγκεκριμένο έργο έχει πανευρωπαϊκή σημασία , προτείνουμε να χαρακτηριστεί ως « σημαντικό », με την ενεργοποίηση του άρθρου 43 του νόμου 3669/2008 που προβλέπει τη δημιουργία επταμελούς  συμβουλευτικής επιτροπής παρακολούθησης του έργου από τους φορείς της πόλης μας.